Menex d.o.o.

Stevana Visokog 3, 37000 Kruševac, Srbija

tel./fax: +381 37 44 11 77

tel. +381 37 41 88 00

e-mail: info@menex.rs

 
O nama
Pneumatici
Korisni saveti
Kontakt
 
 
 

Početna strana

 
     

Osnovne oznake guma

 

175/70 R 13 82 T

 

175

Širina gazećeg sloja gume u milimetrima

75

Profil - odnos između visine bočnog zida i širine gazeće površine (protektora) izražen u procentima

R

Označava radijalnu kontrukciju

13

Prečnik felne (u inčima - colima)

82

Indeks opterećenja, koji vam omogućuje da izračunate maksimalno opterećenje iz tabela

T

Brzinska kategorija

 


 

Indeksi brzine

 

Indeks brzine označava maksimalnu brzinu u km/h za koju je guma testirana.

 

Indeks

km/h

Indeks

km/h

N

150

H

210

Q

160

V

240

R

170

W

270

S

180

Y

300

T

190

ZR

preko 240

U

200

 

 

 


 

Indeksi nosivosti

 

Indeks

Nosivost [kg]

Indeks

Nosivost [kg]

71

345

91

615

72

355

92

630

73

365

93

650

74

375

94

670

75

387

95

690

76

400

96

710

77

412

97

730

78

425

98

750

79

437

99

775

80

450

100

800

81

462

101

825

82

475

102

850

83

487

103

875

84

500

104

900

85

515

105

925

86

530

106

950

87

545

107

975

88

560

108

1000

89

580

109

1030

90

600

110

1060

 


 

Centriranje (reglaža) trapa

 

Centriranje trapa se sastoji od podešavanja uglova točkova tako da su oni normalni na podlogu (horizontalu) i međusobno paralelni. Svrha ovog podešavanja je povećanje trajnosti gume i bolje držanje pravca automobila na ravnom putu. Geometrija vozila međutim nekada može biti narušena, sto prouzrokuje i nepravilan rad koji se odražava na gume. Naime, neujednačeno trošenje prednjih i zadnjih guma, kao i zanošenje vozila u jednu stranu u toku vožnje, mogu ukazati na nepravilno centriranje trapa. Nekad je potrebno centriranje "prednjeg trapa" a nekada sva četiri točka. To zavisi od konkretne situacije i od tipa automobila.

 


 

Balansiranje točkova

 

Balansiranje je postupak kojim se uravnotežuju mase točkova na različitim stranama iste osovine dodavanjem olovnih tegova na felnu. Na točak, kao i na svako drugo telo, prilikom obrtanja oko neke ose deluje centrifugalna sila. Ukoliko nije uravnoteženo (masa tela nije ista sa svake strane ose) javlja se debalans koji se manifestuje podrhtavanjem volana, već pri brzinama većim od 70 km/h, ili podrhtavanjem celog vozila.

Guma se pri balansiranju uravotežuje olovom, pločicama ili bušenjem. Najbolje je izvršiti balansiranje sva četiri točka zato što automobil može da trese i ako su prednji točkovi balansirani, a zadnji nisu. Debalans zadnjih točkova se može prenositi i osetiti čak i na volanu ili na celom vozilu.

Ako se balansiranje ne uradi na vreme gume se troše brže i neravnomernije, stradaju ležajevi, amortizeri i druge komponente sistema oslanjanja. Svaki put kada se gume montiraju na točak i kad se ponovo stavljaju nakon popravke moraju se balansirati.

Ako je guma ili felna kriva, javiće se podrhtavanje na nekim brzinama, ali pre ili posle tih brzina nestaje. Na primer, između 80-90, 100-110 ili 130-140km/h, ili na malim brzinama gde vozilo ne “trese”, ali se javlja takozvano ljuljanje volana. To se može izbeći samo stavljanjem jedne ili više novih guma, a ako je felna kriva—njenom zamenom ili ispravljanjem.

U balansiranju se koristi više vrsta olova zbog različitosti felni, tj. njihovih ivica. Olovo koje ne odgovara felni lako otpada sa nje, a onda predstavlja opasnost, pa se preporučuje pre svega onima koji balansiraju da o tome vode računa.

 


 

Rotacija guma

 

Rotacija guma je premeštanje guma s jednog na drugi točak s namerom da se postigne ravnomerno trošenje guma. Rotaciju je potrebno izvršiti zbog nejednakog trošenja guma na različitim pozicijama na vozilu.

 


 

M+S oznaka na auto gumama

 

Ako ne znate značenje ovih oznaka na gumama, znajte da ni najvećim evropskim prodavcima guma to nije potpuno jasno. Razlog je to što ni u EU ne postoji zakonski propisana definicija zimskih guma.

Ipak, ECE propis br. 30 EU direktive 92/23 i §36 nemačkog Strassenverkehrs-Zulassungs Ordnung (nemački saobraćajni propisi), kažu da bi zimske gume trebalo uvek da nose oznaku M+S, M&S ili M.S. To znači, da se sve gume s tim oznakama, uključujući i neke letnje, mogu smatrati odgovarajućim zimskim gumama. Dakle, oznaka M+S ne znači da je guma obavezno zimska, može biti zimska guma ili guma za sve sezone.

 


 

Zašto zimske gume?

 

Zimske gume su konstruisane tako da efikasno odvode vodu ispod gume i tako smanje rizik od akvaplaninga. Toplota koja nastaje usled trenja guma i podloge topi vrhove ledenih kristala i stvara tanak sloj vode između guma i podloge koji je klizav. Sitne pore koje se nalaze u gazećoj površini zimskih guma konstruisane su tako da efikasno odvode vodu čime obezbeđuju veću stabilnost vozila na mokrom putu.

Zimske gume imaju znatno bolje prijanjaje i kraći zaustavni put prilikom kočenja zahvaljujući dubljoj šari. Prema testovima na ledu, sa letnjim gumama, pri brzini od 30km/h, zaustavni put kočenja iznosi 68m, a sa zimskim gumama 57m—sasvim dovoljno da se izbegne sudar!

Zimske gume su načinjene od specijalne smese sa dodatkom silike, koja se bolje ponaša na niskim temperaturama i pruža tihu i udobnu vožnju. Za razliku od letnjih, zimske gume se ne stvrdnjavaju na niskim temperaturama. Važno je pomenuti da se zimske gume ne koriste samo na snegu i ledu već i na suvoj podlozi, čim temperatura padne ispod +7°C.

U mnogim zemljama zakonom je propisano obavezno korišćenje zimskih guma, što i nas verovatno čeka u bliskoj budućnosti.

 

 

Tekstovi su preuzeti sa sajta 4gume.com

O nama  |  Pneumatici  |  Korisni saveti  |  Kontakt

 

Copyright © 2010, Menex d.o.o. Sva prava zadržana.

Web dizajn: online-produkcija.com